Tev nepieciešami līdzekļi jauna biznesa uzsākšanai, bet bankas darbinieki ar platu smaidu sūta Tevi mācīties… Ja ideja ir patiešām laba, kāpēc gan neizmēģināt “crowdfunding” jeb pūļa finansējumu? Tas ir lielisks veids, kā visiem pierādīt, ka Tavs jaunais produkts kādam vispār ir vajadzīgs! Pūlis sametas kopā, lai palīdzētu īstenoties kādai idejai.
Saņemt papildus naudu biznesa uzsākšanai nav viegls uzdevums. Pūļa finansējums (CF) ir iespēja īpašās interneta vietnēs piesaistīt līdzekļus no nepazīstamiem atbalstītājiem kādam interesantam produktam, ko bankas vai riska kapitāla fondi nevēlas atbalstīt. Pasaulē tādējādi tiek piesaistīts kopsummā vismaz 6 miljardus dolāru liels kapitāls. Arī Latvijā populārais portāls ziedot.lv faktiski darbojas pēc CF principa. Atšķirība vien tajā, ka tas pulcē cilvēkus ar labdarības mērķi, kamēr klasiskajā variantā nauda tiek piesaistīta ar mērķi pelnīt.
Arvien populārāks kapitāla piesaistes veids
Pazīstamākās kolektīvā ieguldījuma platformas ir Kickstarter, Indiegogo un arī GoFundMe, kas par saviem pakalpojumiem saņem komisijas maksu ap 300 dolāriem mēnesī. Latvijā mums ir sava Projektu Banka. Rekordisti finansējuma savākšanas ziņā ir kriptovalūtu projekts DAO (Decentralized autonomous organization) ar 160 miljoniem dolāru, tam seko video spēle Star Citizen ar 140 miljoniem dolāru, trīs riteņu auto projekts Elio Motors ar 102 miljoniem dolāru un viedpulkstenis Pebble ar 20 miljoniem dolāru. Kāds amerikāņu aktieris caur Kickstarter piesaistījis 46 tūkstošus atbalstītāju, savācot 3 miljonus dolāru savas filmas uzņemšanai. Interesanti, ka projektiem nepieciešamās summas bieži ir krietni mazākas nekā savāktās. Un, kas svarīgi, arī Latvijai ir vismaz viens CF veiksmes stāsts – dronu projekts AirDog.
Vai tā ir viegla nauda?
Nē, šķietami vieglā kapitāla iegūšana nenozīmē, ka tā ir viegla nauda. Iespējams, investorus pat ir vieglāk pārliecināt, jo var satikt personiski. Pasaulē ik brīdi notiek ļoti daudz kampaņu. Tavu ideju var nemaz nepamanīt. Sākumā nepieciešams saprast, cik naudas tad īsti ir nepieciešams. Pret ko apmaiņā piesaistīsi naudu – pret produktiem, balvām vai uzņēmuma daļām? Vislielākā izdošanās ir skaidri definētiem projektiem. Jāizveido satriecoša prezentācija. Jārada aizraujošs videostāsts par savu produktu, jo cilvēkus aizrauj stāsti. Vienalga, vai tie būtu par kādu jaunā uzņēmēja sapni vai par palīdzēšanu citiem cilvēkiem. Aizrautība ar ideju ir veiksmes atslēga! Vēlams atbalstītājiem piedāvāt arī kādas balvas. Un, pat ja tas viss ir, nevar uzsākt kampaņu un gaidīt naudu. Nepieciešams šo ziņu pārsūtīt saviem draugiem. Publicēt informāciju Facebook, Draugiem.lv, Twitter, LinkedIn, Instagram un citos kanālos.
Kad finansējums saņemts
Gluži kā nevis grūtniecība, bet bērna piedzimšana ir sākums, arī šeit grūtākā projekta stadija sākas tikai pēc nepieciešamā finansējuma savākšanas. Var gadīties, ka apsolīto produktu daudzumu izgatavot ir neiespējami. Var daļa no pasta sūtījumiem vienkārši pazust. Ar savākto naudu var nepietikt kvalitatīvas ražošanas uzsākšanai. Ne viens vien no lielajiem projektiem, kas savācis finansējumu, tā arī produktu nespēj piegādāt un bankrotē.
Ieguvumi
Protams, tas nav brīnumlīdzeklis. CF nedod garantiju biznesa veiksmei, bet tas dod iespēju pierādīt pieprasījumu pēc kāda produkta globālā mērogā. Viena mēneša laikā šādi var iegūt desmitiem tūkstošus klientu, preses uzmanību un atpazīstamību biznesa pasaulē. Bez CF tas viss prasītu vairākus gadus un pamatīgas investīcijas mārketinga aktivitātēs. CF ir ideāls mārketinga kanāls pat tad, ja kampaņa neizdodas. Tāpat varbūt nemaz nav jēgas izgatavot kādu produktu mazāk kā 5000 eksemplāros, lai tas nesanāktu pārāk dārgs, un šeit ir iespējama tāda kā iepriekšēja pārdošana.
Iespējams, CF ir labākais veids, kā nogādāt tirgū inovatīvu produktu. Tas kļūst par jaunu revolūciju, mudinot cilvēkus sekot savam sapnim, uzņemties risku un uzsākt uzņēmējdarbību.