Būtu gan jauki atrast tādu biznesa nišu, kurā pelnīt visu atlikušo mūžu un tad to vēl nodot mantojumā saviem pēcnācējiem…
Varbūt šobrīd Tu esi 34 gadus vecs, neko īsti neproti, dzīvo pie vecākiem un pat kabatas naudu aizņemies no viņiem? Šķiet, Tev vajadzētu sākt ar ko citu. Sameklē sev algotu darbu un pierādi sevi tajā. Ja Tu neesi pietiekoši mērķtiecīgs, lai Tevi kāds vēlētos pieņemt darbā, iespējams, ka ir pāragri domāt par savu biznesu. Sākumā iemācies būt patstāvīgs.
Ja Tev iepatiksies algotā darba priekšrocības – zināma stabilitāte un ierobežota atbildības, Tu vari arī kļūt par sava amata meistaru un palikt algota darbinieka statusā.
Kad būsi iemācījies nopelnīt ar savu darbu vismaz 700 eiro mēnesī, Tev jau, iespējams, būs kāda “lieka” nauda, ko ieguldīt savā biznesā.
Arī šajā gadījumā vari būt nolemts pilnīgai neveiksmei, ja:
* Tev nav vispār nekādu iekrājumu;
* izvēlēsies tādu produktu vai pakalpojumu, kas nevienam nav vajadzīgs;
* ar Tavu pakalpojumu nopelnīt varēs mazāk nekā Tev nepieciešams ikmēneša iztikai;
* sāksi nodarboties ar ko tādu, ko iepriekš nekad neesi darījis, un Tev nebūs skolotāja;
* nebūsi gatavs ar to nodarboties arī brīvdienās un vakaros, nesaņemot vēl nekādu atlīdzību;
* Tev nav iemesla kaut ko tādu darīt.
Kļūt par bagātam ir jāgrib. Ļoti jāgrib. Tik ļoti, ka būsi gatavs riskēt ar visu. Bizness ir tikai instruments, lai nonāktu pie mērķa. Ja Tev nav savas vīzijas par to, kurp vēlies nonākt, ļoti iespējams, Tu pie sava mērķa nekad nenonāksi.
Ko tad iesākt? Apkārtējie cilvēki var ieteikt, bet izvēlēties nāksies Tev pašam. Sākumā mēģini godīgi sev atbildēt uz jautājumiem:
- Ko es protu?
Ko esmu mācījies? Ko esmu savā dzīvē darījis? Kas man ir izdevies? Ar ko esmu ātri un viegli nopelnījis? Kas ir man maksājis?
- Ko es vēlos?
Ja būtu iespējams, ko es labprāt visu dienu darītu? Kādas savas īpašības vēlos attīstīt? Ar kādu publiku es vēlētos strādāt? Cik lielas summas es vēlētos saņemt ik mēnesi?
Vai Tavam biznesam ir perspektīvas?
Kad esi guvis kādu skaidrību par sev vēlamo biznesa virzienu, padomā par šā biznesa izaugsmes iespējām. Ja Tu, piemēram, būsi iecerējis atvērt frizētavu Kolkā, vai spēsi ar to nopelnīt katru gadu arvien vairāk? Vai Tavu jauno biznesu būs iespējams daudzkāršot, proti, vai Tu spēsi atvērt vēl citas frizētavas apkaimē? Vai Tu varēsi izplesties pa visu Latviju? Vai ar šo biznesu varēs nopelnīt gadā 100 tūkstošus? Vienu miljonu? Vai Tavi pēcnācēji būs laimīgi darīt to pašu?
Noskaidro, vai Tavs produkts kādam ir vajadzīgs
Beigu beigās, aprunājies par šo biznesa ideju ar apkārtējiem cilvēkiem. Ja viņi ir iecerēti kā Tava mērķauditorija, vai viņi vēlēsies pirkt Tavu produktu vai pakalpojumu?
Starp citu, ja Tev nav konkurentu, iespējams, nevienam šis produkts nav nepieciešams. Biznesa iesācējam būtu ieteicams piedāvāt ko tādu, ko visi vēlas pirkt, jo pieprasījuma radīšana tukšā vietā var prasīt daudz laika un naudas.
Ja Tu atvērsi frizētavu, pie Tevis nāks atkal un atkal. Ja Tu pārdosi dārgus putekļu sūcējus, Tev nāksies meklēt arvien jaunus klientus. Vai esi tam gatavs?
Cik smagi esi gatavs strādāt par katru tūkstoti?
Atverot savu ceļmalas krogu, dienas peļņa reti kad pārsniegs 500 eiro. Tirgojot lietotas automašīnas, Tu dienā ar vienu darījumu vari nopelnīt 3000 eiro. Ieguldītais darbs uz katru nopelnīto eiro ļoti atšķirsies. Cik smagi Tu vēlies strādāt? Ļoti iespējams, ka patērēto darba stundu ilgums būs vienāds gan vienas jahtas pārdošanai, gan vienas svētku tortes izcepšanai. Atšķirsies tikai peļņas lielums.
Padomā arī par to, cik ilgs laiks būs nepieciešams, lai vispār dabūtu pirmo naudu. Piemēram, ja atvērsi savu malkas kalti, var gadīties, ka saražosi pirmo produkciju un saņemsi naudu tikai pēc gada. Arī jauno veikalu vai restorānu īpašnieki bieži nav gatavi investēt vēl pusgadu vai ilgāk, kamēr ienākumi no pircējiem pārsniegs ikmēneša izdevumu daļu.
Vai Tev ir unikāla ideja?
Bieži izplatīts ir viedoklis, ka jābūt oriģinālai biznesa idejai, lai ko uzsāktu. Iespējams, apbēdināsim Tevi, bet internetā ar atslēgas vārdiem “unikāla biznesa ideja” nez vai atradīsi ko tādu, ko simtiem citu ļaužu jau nebūs pirms Tevis pamēģinājuši. Labā ziņa – oriģinālā ideja faktiski jau arī nav tik ļoti svarīgs faktors veiksmīgam biznesam. Piemēram, pasaulē pirmais interneta meklētājs bija “Archie”, tad bija “Altavista” un vēl citi. Vai šis fakts kā traucēja “Google” kļūt par līderi savā nozarē?